vrijdag 1 juni 2012

Frank Doorhof over Pocketwizard

Dit keer geen lange blogpost…. Wel een beetje.

Zoals al in een eerdere blogpost aangegeven ben ik redelijk actief met “small
flash”, een van de dingen die me enorm irriteerde aan het systeem was het
zogenaamde “line of sight” van de flitsers. Met andere woorden, de flitsers moeten
elkaar kunnen “zien” anders werkt het systeem niet. In een studio opstelling is dat
vaak niet zo een enorm probleem maar goed daar gebruiken we natuurlijk andere
flitsers….

Op locatie heb je dit probleem al redelijk snel, een flitser die om de hoek staat, een
flitser in de volle zon en ga zo maar door, de problemen stapelen zich op.

Zelf heb ik gekozen voor het Pocketwizard systeem en in mijn geval de TT1 en TT5
die ik gebruik op mijn Canon flitsers. Het is geen goedkoop systeem, laten we dat
voorop stellen, ik gebruik op dit moment bv 1 TT1 en 2 TT5’s en dat is toch een
beste investering…. Maar zoals al gezegd een “beste”
© J.A.F. Doorhof
Het grote voordeel wat ik bemerk aan het pocketwizard systeem is dat ook ETTL
gewoon werkt via de radio signalen, met andere woorden ik heb de keuze of ik de
units op manueel wil laten werken als ik meer tijd heb om een sessie op te zetten, of
als het snel moet even op ETTL, dit is echt een enorme plus voor dit systeem. Maar
daar stopt het niet.

Veel radio signalen ondersteunen geen HSS, High Speed Sync. Dit maakt het
mogelijk om met hogere sluitertijden toch flits te gebruiken, en vooral buiten is dat
ideaal, pocketwizard ondersteund HSS, maar gaat nog een flinke stap verder. Naast
HSS heeft pocketwizard ook een eigen oplossing genaamd Hypersync. Het gaat wat
ver om precies uit te leggen wat dit systeem precies doet, maar laten we het zo
zeggen, de flitser recycled een stuk sneller dan op HSS, je krijgt meer output en de
batterijen gaan langer mee…. En laten we eerlijk zijn daar gaat het om… toch?
© J.A.F. Doorhof
Nu zul je denken, ah leuk voor small flash maar ik moet ook een systeem voor mijn
studio flitsers, wel geen probleem. Ook daar is aangedacht. De TT1 en TT5 kun
je ook gebruiken voor je studio flitsers natuurlijk, en het leuke is dat je ook dan
gewoon gebruik kan maken van de hypersync…. “wacht even Frank, wat?” yep je las
het goed, het Hypersync systeem maakt het mogelijk om met hogere sluitertijden
dan 1/125e studio flitsers te gebruiken… cool he.

Er is wel een hele grote MAAR….
Het verschilt per camera en per flitser, de beste resultaten behaal je met de
goedkopere / langzamere flitsers, op een flitskop met een flitsduur van 1/3000 e zul
je bv nagenoeg geen winst halen, echter met een kop die een flitsduur heeft van 1/
400 kun je enorme winsten halen in je sluitertijd.

© J.A.F. Doorhof
Bij de oude software versies moest je dit allemaal handmatig instellen, maar bij de
nieuwe versie word dit allemaal automatisch voor je geregeld.

Zowel voor “small flash” als voor “big flash” is er een zone controller gemaand de
AC3, je kan hier 3 zones op instellen die je via de AC3 in kan stellen op sterkte, dit
werkt natuurlijk een stuk makkelijker als naar de flitser toe te lopen, of het via een
menu van de camera in te stellen.

Hier een kleine video die we een tijd geleden met Marie hebben
opgenomen waarbij ik voor het eerst experimenteerde met het TT systeem.

Alle tekst en beeldmateriaal © Frank Doorhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten